bukiet z planem

Jak zostać wedding plannerem?

Przygotowania do ślubu to szereg zagadnień wywołujących nieoczekiwane kontrowersje. Podczas gdy jedne pary wspominają ten czas z uśmiechem, inne nie chcą wspominać ich nawet na wiele miesięcy po uroczystości. Co więcej, wcale nie brakuje osób zwlekających z decyzją o formalizacji związku właśnie dlatego, że obawiają się wyzwań organizacyjnych. Należy zresztą przyznać, że nie jest ich wale mało. Konieczne jest nie tylko załatwienie formalności w urzędzie lub w kościele, ale również rezerwacja Sali, wybór menu, przygotowanie zaproszeń, znalezienie odpowiedniej sukni i garnituru, ustalenie, kto będzie odpowiadać za wykonanie zdjęć oraz załatwienie szeregu innych spraw.

Oczywiście, przyszli małżonkowie mogą liczyć zawsze na wsparcie swoich najbliższych, nietrudno jednak domyślić się, że często powoduje ono więcej strat niż korzyści. Niekiedy znacznie lepszym pomysłem jest poproszenie o pomoc osoby z zewnątrz i taką osobą jest konsultant ślubny znany też jako wedding planner. Kto może nim zostać, jak powinien promować swoje usługi i na jakie zyski może liczyć decydując się na taką formę działalności zarobkowej?

Kto może zostać wedding plannerem?

Wedding planner jest osobą odpowiedzialną za doradzanie młodej parze, a także pośredniczenie pomiędzy przyszłymi małżonkami i wszystkimi podwykonawcami, z którymi należy nawiązać współpracę. To właśnie on negocjuje ceny, umawia terminy, przypomina młodej parze o spotkaniach, uczestniczy w nich, a przede wszystkim – zwraca uwagę na to, czy budżet nie został przekroczony i interweniuje, gdy tylko dochodzi do sytuacji kryzysowych. Praca jest idealna dla osoby, która lubi wyzwania i kocha momenty, w których wiele się dzieje, nie da się jednak ukryć, że nie należy do łatwych. Już samo zdobycie klientów i przekonanie ich, że zaufanie wedding plannerowi będzie dla nich korzystne, nie jest zadaniem prostym, a przecież jest to zaledwie pierwszy krok na długiej drodze wiodącej ku organizacji wesela.

Pewne specyficzne cechy charakteru takie, jak życzliwość, opanowanie, umiejętność pracy w trudnych warunkach i doskonała organizacja własnych zadań to tylko połowa sukcesu. Wedding planner musi dbać także o dobre kontakty w branży nie tylko nie mając problemu z ich nawiązywaniem, ale również będąc możliwie jak najskuteczniejszym negocjatorem. Musi być też stanowczy nawet, gdy konieczne jest zwrócenie uwagi. Wedding planner nie może przyklasnąć każdemu pomysłowi przyszłych małżonków, bo niejednokrotnie ich oczekiwania są nieadekwatne do tego, jaką kwotę mogą przeznaczyć na wesele. Z drugiej strony – nie może również torpedować każdego pomysłu swoich klientów nawet, jeśli mu samemu wydaje się, że żaden nie jest choćby w połowie tak dobry, jak jego własne. Nieustannie powinien też pamiętać o optymalizacji kosztów, szukaniu kompromisów i przekonywaniu klientów, że to oni zyskują na każdym ustępstwie. Nie jest to proste, w branży często spotykamy więc firmy, które inaugurują działalność z ambitnymi planami po to tylko, aby szybko i po cichu ją zamknąć po pierwszej konfrontacji wyobrażeń ze stanem faktycznym.

wedding plannerka

Jak zostać wedding plannerem?

Jeśli zamierzamy zawodowo zajmować się organizacją wesel, pierwszym krokiem, na jaki powinniśmy się zdecydować, jest założenie firmy odpowiedzialnej za realizację tego rodzaju zadań. Nie jest to skomplikowane zadanie, a już z pewnością nie jest tak skomplikowane, jak nawiązywanie kontaktów branżowych i pozyskiwanie kolejnych klientów. Organizatorem ślubów nie można być niejako przy okazji. Walka o wysoką pozycję na rynku wymaga zarówno czasu, jak i dobrej organizacji. Na początku dobrym rozwiązaniem może zatem okazać się franczyza. Jeśli zdecydujemy się na korzystanie ze wsparcia znanej marki, z pewnością łatwiej będzie nam przecierać szlaki, z czasem zaś będziemy w stanie pójść własną drogą.

Kurs na wedding plannera

Konsultanci ślubni przeważnie bazują na własnych doświadczeniach, czy jednak uczenie się na własnych błędach zawsze jest najlepszym rozwiązaniem? Wcale nie musi tak być zwłaszcza, że nie brakuje podmiotów, które organizują specjalne kursy dotyczące organizacji ślubów pozwalające na opanowanie przynajmniej części zasad rządzących tym zawodem. Dzięki kursowi można dowiedzieć się, co było największym wyzwaniem dla innych wedding plannerów, jakie decyzje okazywały się błędne, a jakie przynosiły znakomite rezultaty nawet pomimo tego, że początkowo mogły wydawać się co najmniej dziwne.

W czasie trwania kursu można dowiedzieć się, między innymi, jak tworzyć atrakcyjne portfolio i zdobywać pierwszych klientów, jak planować budżet, jakie umowy zawierać, a jakich unikać, a także, jak uniknąć wpadek podczas wesela i jak postępować, gdy już do nich dojdzie.

Ile zarabia wedding planner?

Konsultanci ślubni zwykle niechętnie mówią o swoich zarobkach zwracając uwagę na to, że trudno o uniwersalne cenniki konkretnych usług. Zarobki wedding plannera uzależnione są więc między innymi od charakteru proponowanej oferty, pory roku oraz doświadczenia. Niestety, wpływają na nie także czynniki niezależne od samych konsultantów takie, jak choćby niedawna pandemia.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *